Activitatea 1
ȘOARECELE ȘI PISICA

20 minute
OBIECTIVE

 Să înțeleagă cum se simte să fii cel care vânează și cel care este vânat, într-un mod neamenințător.

 Să pregătească grupul/clasa pentru subiectul bullying

PREGĂTIRE

 Spațiu suficient în clasă pentru a te mișca liber

PAS CU PAS

 La început, fiecare stă într-un cerc. Explicați-le elevilor că aceasta va fi o activitate fizică, în care vor crea un labirint cu punți cu brațele lor, în timp ce doi elevi, care se vor oferi voluntari, vor juca leapșa în labirint.

 Cereți-le elevilor, care doresc să se ofere voluntari să joace rolurile vânătorului (pisica) și prăzii (șoarecele) să vină în față.

 Aliniați restul grupului în rânduri egale. Toată lumea din rânduri întinde brațele pentru a-și atinge vârfurile

degetelor cu persoanele de lângă ei pentru a crea o punte sau stă cu mâinile pe lângă corp pentru a crea labirintul.

 Faceți un semn când să înceapă jocul. Pisica și șoarecele joacă leapșa, alergând printre perechile de elevi și pe sub punțile pe care aceștia le-au creat.

 Jocul continuă până când pisica prinde șoarecele sau durează o anumită perioadă de timp (un minut).

 Apoi, pisica poate alege elevi noi pentru a crea mai multe pisici (până la trei) pentru a vâna șoarecele.

 Dacă timpul o permite, pisica și șoarecele pot alege noi perechi de elevi să alerge și să se vâneze până când toată lumea a fost într-unul din roluri.

DE REFLECTAT

Înainte ca jocul să înceapă, cereți-le elevilor să fie conștienți de ce simt în fiecare situație și rol în timpul jocului. La sfârșitul jocului, puneți aceste întrebări pentru a începe discuția despre bullying:

 Cum v-ați simțit să fiți alergați prin labirint?

 Cum v-ați simțit să alergați pe cineva prin labirint?

 Cum v-ați simțit să fiți pereții străzilor și aleilor?

 Ce a reprezentat persoana care era alergată?

 Ce a reprezentat vânătorul?

 Ce au reprezentat pereții?

 Ați fost vreodată într-o situație care v-a făcut să vă simțiți astfel?

VARIAȚII

 Copiii pot rămâne în cerc, iar șoarecele și pisica se pot alerga în afara cercului. Rolul participanților care formează cercul este să protejeze șoarecele permițându-i să intre în interiorul cercului. Pisica poate fi împiedicată să intre în interiorul cercului prin apropierea participanților, astfel încât să formeze o fortăreață în jurul șoarecelui.

 Puteți introduce mai mulți copii în roluri de șoarece și pisică și le puteți propune să formeze echipe și strategii astfel încât să se susțină reciproc în cursă.

SFATURI

 Ideea este să extragem cum se simte să fii izolat/exclus și țintă (să fii vânat - șoarece), și cum se simte să fii persoana care atacă pe altcineva (vânătorul - pisica) și cum se simte să fii observator (pereții & punțile).

 Pereții și punțile reprezintă observatorii pasivi, elevii care văd bullyingul dar adesea se simt fără puterea de a face ceva legat de acesta pentru că sunt îngrijorați că li s-ar putea întâmpla și celor care se implică.

Activitate adaptată din Pachetul de activități (2012), Disponibil online:
https://staging.scouts.org.uk/documents/safeguarding/scouts-brochure.pdf,
accesat: 6 iulie 2016.