▶ Identificarea, explorarea și reflectarea asupra emoțiilor.
▶ Recunoașterea și aprecierea perspectivelor emoționale diferite ale colegilor.
▶ Încurajarea interacțiunilor pozitive între copii, prin împărtășirea și respectarea emoțiilor celorlalți, înțelegere și empatie.
▶ Dezvoltarea capacității copiilor de a recunoaște și a exprima emoțiile într-un mod creativ.
Activitatea 5
CE ÎȚI INSPIRĂ MELODIA



▶ Foi și creioane colorate pentru desenarea emoțiilor.
▶ Aparatură audio și melodii selectate (secvențe muzicale care evocă diferite emoții: fericire, frică, furie, tristețe, etc.)
▶ Un spațiu unde copiii pot să își afișeze desenele.

1. Introducerea emoțiilor
▶ Începeți activitatea printr-o discuție despre emoțiile de bază: fericire, frică, furie și tristețe.
▶ Discutați cum fiecare emoție se manifestă diferit în corp și cum o putem simți în anumite situații. (ex. Cum simțim furia? Cum simțim fericirea?).
2. Desenarea emoțiilor
▶ Invitați copiii să deseneze pe patru foi separate modul în care își reprezintă aceste emoții. Puteți să le arătați exemple, dar încurajați-i să își deseneze emoțiile în maniera proprie. Asigurați-i că nu există un „mod corect” de a desena emoțiile și nu trebuie să fie perfecte.
3. Ascultarea melodiilor
▶ Explicați-le că veți reda secvențe din melodii, iar pe măsură ce ascultă, vor alege emoția care li se pare că se potrivește cel mai bine cu mesajul transmis de melodie.
▶ Copiii pot închide ochii, dacă doresc, sau se pot uita într-un punct fix, pentru a se concentra mai bine asupra muzicii.
4. Ridicarea emoticoanelor
▶ După fiecare secvență muzicală, rugați-i să ridice emoticonul care exprimă cel mai bine emoția pe care o transmite melodia.
▶ Observați împreună cum fiecare poate percepe emoțiile diferit și explicați-le că nu există un răspuns corect sau greșit - emoțiile sunt personale.

Activitatea nu doar că îi ajută pe copii să recunoască emoțiile, dar le și oferă ocazia să vadă cum pot exista perspective diferite asupra aceluiași stimul, încurajându-i să fie mai empatici și mai deschiși în interacțiunile lor.
▶ Ce anume v-a făcut să alegeți această emoție?
▶ Ați ales toți aceeași emoție? De ce?
▶ Ce ar putea să însemne faptul că nu toți ați ales aceeași emoție?
▶ Sunt emoțiile importante în relațiile noastre cu ceilalți?
▶ Este important să identificăm ce simt ceilalți? Dar să exprimăm ceea ce simțim noi?
▶ Cum putem exprima ceea ce simțim? Cum putem înțelege ce simt ceilalți?
▶ Putem simți aceeași emoție într-o anumită situație de fiecare dată?

▶ După fiecare melodie, puteți invita copiii să facă un desen liber ce este inspirat de ceea ce au simțit.
▶ După activitate, puteți organiza o sesiune în care copiii creează o poveste scurtă în care să includă emoțiile discutate.
▶ Propuneți un joc de rol în care fiecare copil să interpreteze o emoție pe baza muzicii, fără a vorbi, ci doar prin mimică și gesturi.

Alegeți melodii instrumentale pentru a reduce asocierea cu versurile care ar putea influența interpretarea emoțiilor.
Pot exista cazuri în care, pentru unii copii, emoțiile resimțite să aibă o intensitate mai puternică. Acordați atenție copiilor care pot deveni mai sensibili în fața unor emoții precum frica, tristețea sau furia și oferiți sprijin și reasigurare.