Activitatea 5
CE ÎȚI INSPIRĂ MELODIA

10 - 15 minute
OBIECTIVE

 Identificarea, explorarea și reflectarea asupra emoțiilor.

 Recunoașterea și aprecierea perspectivelor emoționale diferite ale colegilor.

 Încurajarea interacțiunilor pozitive între copii, prin împărtășirea și respectarea emoțiilor celorlalți, înțelegere și empatie.

 Dezvoltarea capacității copiilor de a recunoaște și a exprima emoțiile într-un mod creativ.

PREGĂTIRE

 Foi și creioane colorate pentru desenarea emoțiilor.

 Aparatură audio și melodii selectate (secvențe muzicale care evocă diferite emoții: fericire, frică, furie, tristețe, etc.)

 Un spațiu unde copiii pot să își afișeze desenele.

PAS CU PAS

1.  Introducerea emoțiilor
 Începeți activitatea printr-o discuție despre emoțiile de bază: fericire, frică, furie și tristețe.
 Discutați cum fiecare emoție se manifestă diferit în corp și cum o putem simți în anumite situații. (ex. Cum simțim furia? Cum simțim fericirea?).

2.  Desenarea emoțiilor
  Invitați copiii să deseneze pe patru foi separate modul în care își reprezintă aceste emoții. Puteți să le arătați exemple, dar încurajați-i să își deseneze emoțiile în maniera proprie. Asigurați-i că nu există un „mod corect” de a desena emoțiile și nu trebuie să fie perfecte.

3.  Ascultarea melodiilor
 Explicați-le că veți reda secvențe din melodii, iar pe măsură ce ascultă, vor alege emoția care li se pare că se potrivește cel mai bine cu mesajul transmis de melodie.
 Copiii pot închide ochii, dacă doresc, sau se pot uita într-un punct fix, pentru a se concentra mai bine asupra muzicii.

4.  Ridicarea emoticoanelor
 După fiecare secvență muzicală, rugați-i să ridice emoticonul care exprimă cel mai bine emoția pe care o transmite melodia.
 Observați împreună cum fiecare poate percepe emoțiile diferit și explicați-le că nu există un răspuns corect sau greșit - emoțiile sunt personale.

DE REFLECTAT

Activitatea nu doar că îi ajută pe copii să recunoască emoțiile, dar le și oferă ocazia să vadă cum pot exista perspective diferite asupra aceluiași stimul, încurajându-i să fie mai empatici și mai deschiși în interacțiunile lor.

 Ce anume v-a făcut să alegeți această emoție?

 Ați ales toți aceeași emoție? De ce?

 Ce ar putea să însemne faptul că nu toți ați ales aceeași emoție?

 Sunt emoțiile importante în relațiile noastre cu ceilalți?

 Este important să identificăm ce simt ceilalți? Dar să exprimăm ceea ce simțim noi?

 Cum putem exprima ceea ce simțim? Cum putem înțelege ce simt ceilalți?

 Putem simți aceeași emoție într-o anumită situație de fiecare dată?

VARIAȚII

 După fiecare melodie, puteți invita copiii să facă un desen liber ce este inspirat de ceea ce au simțit.

 După activitate, puteți organiza o sesiune în care copiii creează o poveste scurtă în care să includă emoțiile discutate.

 Propuneți un joc de rol în care fiecare copil să interpreteze o emoție pe baza muzicii, fără a vorbi, ci doar prin mimică și gesturi.

SFATURI

Alegeți melodii instrumentale pentru a reduce asocierea cu versurile care ar putea influența interpretarea emoțiilor.

Pot exista cazuri în care, pentru unii copii, emoțiile resimțite să aibă o intensitate mai puternică. Acordați atenție copiilor care pot deveni mai sensibili în fața unor emoții precum frica, tristețea sau furia și oferiți sprijin și reasigurare.