Activitatea 3
CERCUL COMPLIMENTELOR

40 - 50 minute
OBIECTIVE

 Înțelegerea faptului că percepțiile sunt diferite pentru fiecare persoană și nu există întotdeauna o viziune absolut corectă sau greșită.

 Promovarea empatiei și a curiozității pentru a înțelege și perspectiva celorlalți.

 Exersarea unei abordări deschise în situații de conflict, axată pe explorarea diferitelor puncte de vedere.

PREGĂTIRE

 Foi colorate sau bilețele

 Pixuri, carioci, creioane colorate.

 Spațiu pentru a se așeza în cerc.

PAS CU PAS

 Oferiți fiecărui copil un bilețel sau o foaie colorată și creioane.

 Fiecare va scrie pe bilețel un compliment pentru un coleg de lângă el sau un alt coleg desemnat aleator.

 Încurajați copiii să se gândească la o calitate unică sau la ceea ce apreciază în mod special la acel coleg. De menționat ca aceste calități să nu fie fizice, ci mai degrabă lucruri la care sunt buni, talente, pasiuni. Puteți oferi un exemplu general copiilor.

 După ce toți au terminat, fiecare copil va citi, cu voce tare sau doar pentru el, complimentul primit de la colegul alăturat sau de la colegul desemnat.

 Împărtășiți în grup felul în care se simt când împărtășesc și când primesc complimente.

 Realizați un panou pe care copiii să își afișeze complimentele și pe care să îl decoreze. Afișați panoul în clasă.

DE REFLECTAT

Fiecare compliment reflectă calitățile copiilor și contribuie la o atmosferă plăcută și unită în clasă. Explorați împreună:

 Cum te-ai simțit când ai primit un compliment?

 Cum te-ai simțit când ai oferit un compliment?

 Ce părere ai despre calitatea pe care a observat-o colegul tău? Simți că te reprezintă?

 A fost greu să oferi un compliment? Dar să primești complimentul?

 Ce te-a determinat să oferi acest compliment?

 Cum a fost să exprimați în scris? Puteți exprima aceste complimente și verbal?

 Credeți că este util să folosim complimentele în relația cu prietenii și cu ceilalți oameni mai des?

VARIAȚII

 Puteți pune bilețelele într-o cutie și să le împărțiți aleatoriu la final. Fiecare va extrage un bilețel și copiii vor încerca să ghicească împreună despre cine este complimentul. Această alternativă încurajează observarea atentă a celorlalți, empatia și lucrul în echipă.

 Complimente în lanț: fiecare copil își scrie numele pe hârtie și o pasează către colegul din dreapta, care adaugă un compliment. Procesul se continuă până când fiecare copil primește înapoi hârtia cu toate complimentele.

SFATURI

Este important să ghidați copiii subtil pentru a exprima complimente autentice. Dacă un copil ezită să citească sau să scrie, oferiți câteva sugestii discrete pentru a le fi mai ușor, însă nu forțați participarea. În aceste cazuri puteți explora ceea ce îi împiedică să se implice în activitate.

Foarte important este să le amintiți copiilor că exercițiul este despre a descoperi unicitatea fiecăruia și nu despre a compara trăsăturile între ele.