Activitatea 5
ZIUA DE NAȘTERE A IEPURAȘULUI

30 minute
OBIECTIVE

Să îi ajute pe copii să înțeleagă cum se simte un coleg atunci când nu este inclus, dezvoltând empatia și toleranța.

PREGĂTIRE

Într-o pădure frumoasă, iepurașul Tedi se pregătea să-și sărbătorească ziua de naștere.Era foarte entuziasmat! Tedi își dorea o petrecere mare, cu multe bunătăți și jocuri. A început să își invite toți prietenii: ursulețul Uli, cățelușul Cici, și chiar pe veverița Viki. Dar, din păcate, Tedi a uitat să o invite pe rața Riri.

În ziua petrecerii, toți prietenii s-au adunat în jurul copacului mare din pădure.Se distrau, mâncau prăjituri și se jucau împreună. Tedi era fericit, dar, pe neașteptate, a observat că Riri nu era acolo. A început să se întrebe: „Unde este Riri? De ce nu a venit la petrecerea mea?”

Riri, pe de altă parte, stătea tristă lângă iaz, ascultând cum prietenii se distrau.Ea își dorea să fie acolo, dar se simțea rănită și neglijată. „Oare de ce nu m-a invitat Tedi?” gândea Riri.

Tedi, simțind că ceva nu este în regulă, s-a hotărât să o caute pe Riri.A alergat spre iaz și a găsit-o plângând. „Riri, unde ai fost? De ce nu ai venit la petrecerea mea?” a întrebat el.

Riri a răspuns: „Pentru că nu m-ai invitat, Tedi.”

Tedi a realizat că a greșit și s-a simțit foarte prost.„Îmi pare foarte rău, Riri! Nu am vrut să te fac să te simți așa. Petrecerea nu ar fi fost la fel fără tine!”

Așa că Tedi a decis să o invite pe Riri la o mică petrecere de după petrecerea principală.El a spus: „Hai să facem o petrecere mică pentru tine! Vom avea prăjituri și jocuri, doar noi doi!” Riri a zâmbit, simțindu-se din nou apreciată.

Împreună, au sărbătorit și s-au jucat, iar Tedi a promis că nu va mai uita niciodată să își invite prietenii.A învățat că fiecare prieten contează și că este important să ne gândim la cum se simt ceilalți.

PAS CU PAS

 Introducerea activității:
Educatorul poate începe prin a reaminti copiilor povestea lui Tedi și Riri, subliniind importanța de a ne include prietenii și de a ne gândi la sentimentele lor.


 Crearea „Poveștii Prietenilor”:

Așezați copiii în cerc și oferiți-le o păpușă sau un animal de pluș (de exemplu, un iepuraș și o rață).

 Începeți să spuneți o poveste scurtă despre cum iepurașul Tedi a organizat o petrecere, dar a uitat să o invite pe rața Riri.


 Implicarea copiilor:

 În timp ce povestea se desfășoară, întrebați copiii întrebări simple pentru a-i face să participe. De exemplu: „Ce credeți că simte Riri acum?” sau „Ce ar trebui să facă Tedi ca să o facă pe Riri fericită?”

 ncurajați-i să răspundă cu propoziții scurte și să își exprime părerea.


 Demonstrarea emoțiilor:

 Cereți-le copiilor să mimeze diferite emoții pe care le-ar putea simți Tedi și Riri (fericire, tristețe, surpriză). De exemplu, când Riri află că nu a fost invitată, copiii pot arăta cum se simte ea prin mimică și gesturi.


 Concluzia:

 Încheiați povestea explicând că Tedi a învățat să-și invite prietenii și să se gândească la sentimentele lor, iar Riri a fost foarte fericită că a fost inclusă.

 Întrebați copiii: „Ce putem face noi ca să ne asigurăm că toți colegii noștri se simt bineveniți / valoroși?” (Ex: să ne invităm prietenii la joacă, să fim drăguți cu toată lumea)

VARIAȚII

 După poveste, încurajează copiii să deseneze sau să scrie un mesaj scurt (poate fi și o urare de „Ziua Prieteniei”) pentru un coleg. Acest mesaj îi va face pe ceilalți să se simtă apreciați. Copiii pot schimba apoi mesajele între ei, încurajând astfel includerea și prietenia.

 De asemenea, se poate crea o „mini-petrecere” unde copiii se împart în perechi și își oferă unul altuia câte un „cadou” simbolic (un desen, o urare). Această activitate va întări ideea că fiecare copil contează și că este important să ne invităm toți prietenii la evenimente speciale.

SFATURI

 Încurajează-i pe copii să își exprime gândurile și emoțiile fără teamă. Asigură-i că orice opinie contează și că este în regulă să simți diferit față de ceilalți. La întrebările despre ce ar trebui să facă Tedi pentru a o face fericită pe Riri, încurajează-i pe copii să găsească soluții și idei. Astfel, vor învăța să gândească la modalități de a-i face pe ceilalți să se simtă incluși.

 Fii atent/ă la copiii care ar putea simți mai puternic povestea și oferă-le sprijin dacă par afectați. Încurajează-i să vorbească despre cum s-au simțit, mai ales dacă par retrași.

 La finalul activității, reamintește-le copiilor importanța de a-și invita toți prietenii la joacă sau la alte activități și de a se gândi la cum s-ar simți și ceilalți. Acest lucru va întări ideea că, prin gesturi mici, putem aduce bucurie și în rândul colegilor sau prietenilor.